Råstof-initiativet
Vi samarbejder med offentlige aktører og private virksomheder om at nedbringe vores forbrug af råstoffer i anlægsarbejder. Læs om Råstof-initiativet her.
Om Råstof-initiativet
Råstof-initiativet er et bredt partnerskab af offentlige aktører og private virksomheder, der arbejder for færre råstoffer i anlægsarbejder.
Målet er, at vi i fremtiden bruger færre råstoffer som sand, grus og sten, når vi for eksempel laver parkeringspladser, cykelstier, gågader, indkørsler og havebelægning.
I dag er vejreglerne udgangspunktet for anlægsarbejder. Men vejreglerne fokuserer på slid efter tung kørsel, køresikkerhed og –komfort og kræver derfor mange råstoffer. Men disse parametre er knap så vigtige på mindre belægninger som stier, terrasser og pladser.
Ambitionen for partnerskabet er derfor at ændre vores vaner i nær fremtid og påvirke, så der kan udarbejdes nye standarder for mængden af sand, grus og sten i anlægsarbejder samt at vi i højere grad kan genanvende råstoffer.
Samarbejdspartnere i projektet
Råstof-initiativet består af både offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder:
- OKNygaard A/S
- Region Midtjylland
- Arkil
- Danske Anlægsgartnere
- Danske Landskabsarkitekter
- Idverde Danmark
- Jordbrugets UddannelsesCenter Århus
- Malmos
- Melgaard+co
- NCC Industry
- Schønherr
- Teknologisk Institut
- Vejdirektoratet
- Per Aarsleff
- COWI
- Thing Brandt Landskab
- Landskabsrådet
- Aarhus Kommune
- Aarhus Vand.
Region Midtjylland og OKNygaard A/S er initiativtagere til projektet.
Spor og resultater
Arbejdet med Råstof-initiativet foregår i syv forskellige spor. Her kan du læse om de enkelte spor og deres resultater:
Spor 1: Formidling (igang)
Formidling er en af grundpillerne i partnerskabet Råstof-initiativet. Derfor bevæger Spor 1 sig på tværs af alle spor i initiativet, samler op på og formidler den viden, der genereres i Råstof-initiativet.
Sporet deler inspiration til, hvordan det danske råstofforbrug kan formindskes gennem erfaringer og ny viden, der udarbejdes gennem cases og praktiske forsøg i felten. Desuden afholder Råstof-initiativet bl.a. oplæg om resultaterne, udarbejder materiale med resultater og deler nyheder og viden på LinkedIn og denne hjemmeside.
Spor 2: Pilotprojekter (igang)
Spor 2 arbejder med mulige løsninger for at minimere råstofforbruget i anlægsarbejder - herunder særligt de grove fraktioner af grus og sten, da det er dem, der først bliver mangel på i Danmark.
I sporet arbejder vi konkret med at udvikle et bæredygtigt alternativ til standard stabilgrus II. I det bæredygtige alternativ anvendes en mindre mængde grus og sten i blandingen for at strække på ressourcen af grus og sten. Den nye stabilgrus, der således indeholder mere sand, bliver testet mod standard stabilgrus II på flere lokaliteter.
Den viden, der kommer fra pilotprojekterne, skal være med til at belyse, om der i fremtiden kan komme en standard stabilgrus III på markedet, der kan anvendes ved lettere anlægsarbejder som fortove, cykelstier, gågader, p-pladser m.m.
Spor 3: Konkrete projekter og god erfa (afsluttet)
På Spor 3 er forbruget af råstoffer ved tidligere belægningsarbejder – fx fortove - blevet undersøgt. Der er undersøgt 41 eksisterende belægningsarbejder, der er etableret for mellem fem og 100 år siden. De er efterfølgende blevet sammenholdt med nutidens anlægsteknikker i de lette belastningsklasser trafikklasse 0 og 1 i henhold til "Normer og vejledning for anlægsgartnerarbejde 2015".
Undersøgelsen indikerer, at der i det nutidige belægningsarbejde er potentiale for at minimere råstofforbruget uden at gå på kompromis med de holdbare belægninger.
Se materialerne fra Spor 3:
Sammenfatning af arbejdet med konkrete projekter og god erfa i Spor 3 (pdf)
Beskrivelse af fremgangsmåde til undersøgelse af belægninger med en bundopbygning (pdf)
Spor 4: Retningslinjer og guidelines (afsluttet)
I Spor 4, der bygger videre på den viden, der er genereret i Spor 3, er der arbejdet med behovet for at revurdere praksis for anvendelse af råstoffer i anlægsarbejder.
Selvom vejregler og normer traditionelt har været retningsgivende, opfordres bygherrer, rådgivere og udførende til at overveje, om tidligere praksis stadig er fornuftig set i lyset af omverdens fokus på bæredygtighed og branchens fokus på fremtidens knappe råstofressourcer.
I Spor 4 undersøges desuden muligheden for at optimere økonomien i anlægsfasen ved at tage hensyn til erfaring og viden og overveje at acceptere mindre traditionelle løsninger de steder, hvor kravene til sikkerhed og kørselskomfort ikke er afgørende.
Se rapport fra Spor 4:
Retningslinjer og guidelines for bæredygtigt forbrug af råstoffer i anlægsgartnerfaget (pdf)
Spor 5: Genanvendelse og sortering af materialer; jord-mining (igang)
I dag er det muligt at sortere jord, der ellers ofte blot sendes til deponering. I Spor 5 arbejder Råstof-initiativet med at se på den teknologi og de muligheder, der findes for sortering af jord og derved øget genanvendelse og besparelse af nyopgravede råstoffer.
I sporet bliver der redegjort for, hvilke typer maskiner der er på markedet, hvad de kan, hvilke fraktioner de kan sortere og levere, og hvordan økonomien ser ud på området.
Spor 6: Værktøj til vurdering af bundopbygning (igang)
I dette spor arbejder Råstof-initiativet videre med den viden, der er genereret i Spor 3 og Spor 4. Vi vil skabe et dialogværktøj til bygherre, entreprenør og rådgiver, der på en nem måde vejleder i at vælge den mest økonomiske, holdbare og bæredygtige løsning.
Værktøjet skal hjælpe til at belyse, hvordan man kan udføre en ressourcebesparende belægningsopbygning, der både er holdbar, sparer CO2-udledning og er økonomisk rentabel.
I Spor 6 arbejdes der også med et idékatalog, der skal gøre det lettere for bygherre at sætte fokus på "råstof-økonomien" i et udbuddet. Idékataloget skal således inspirere med termer, der kan sikre, at der ikke anvendes for mange råstoffer i det udbudte projekt.
Spor 7: CO2-beregninger i Råstof-initiativet (afsluttet)
I Spor 7 dokumenterer Råstof-initiativet CO2-aftrykket i forbindelse med forbruget af råstoffer ved lette anlægsarbejder.
Formålet med beregningerne er at vise, hvor meget CO2-udledning der reelt kan spares ved at genanvende råstofferne på lokaliteten og derved ikke bortkører dem og tilfører nyopgravede råstoffer.
Beregningerne viser, at der er tale om en væsentlig CO2-besparelse, når man genanvender de opgravede råstoffer og enten fylder dem tilbage i hullet igen eller helt lader dem ligge for kun at skifte flisen i toppen.
Se rapport fra Spor 7:
Spor 7: CO2-beregninger (pdf)