Deltagere i Delecyklen

Fra april 2025 og et halvt år frem tester Region Midtjylland om elcykler og ladcykler til deling kan være et alternativ til bilen i midtjyske landsbyer og landdistrikter.

33 landsbyer er efter en åben ansøgningsrunde udvalgt til at være med.

Deltagerlandsbyerne er:

  • Asferg - Randers Kommune
  • Bryrup, Vrads og Vinding - Silkeborg Kommune
  • Daugård - Hedensted Kommune
  • Fabjerg - Lemvig Kommune
  • Firgårde - Skanderborg Kommune
  • Fjelstervang - Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Rye - Skanderborg Kommune
  • Hammelev - Norddjurs Kommune
  • Haslund - Randers Kommune
  • Hou - Odder Kommune
  • Houlbjerg - Favrskov Kommune
  • Hørning - Randers Kommune
  • Kvols - Viborg Kommune
  • Kølkær - Herning Kommune
  • Laven - Silkeborg Kommune
  • Mammen - Viborg Kommune
  • Borup - Randers Kommune
  • Nørre Kollund - Herning Kommune
  • Nørre Snede - Ikast Brande Kommune
  • Ramme - Lemvig Kommune
  • Rimmerhus - Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Rådved og Lundum - Horsens Kommune
  • Sattrup - Horsens Kommune
  • Sinding – Ørre - Herning Kommune
  • Skave - Holstebro Kommune
  • Todbjerg, Hårup Mejlby - Aarhus Kommune
  • Træden - Horsens Kommune
  • Vejrumbro - Viborg Kommune
  • Vildbjerg - Herning Kommune
  • Voel - Silkeborg Kommune
  • Vorde - Viborg Kommune
  • Ølholm - Hedensted Kommune
  • Øster Alling - Norddjurs Kommune.
Kort med markeringer over de landsbyer, der deltager i  Delecyklen.

Kriterier for at beholde elcyklerne

De landsbyer eller landdistrikter, som formår at bruge cyklerne meget, har efter projektperioden mulighed for at beholde elcyklerne.

Det betyder, at landsbyen kan beholde Delecyklen, hvis to ud af tre af følgende kriterier er opfyldt efter et år:  

  • Mindst 20% af landsbyens indbyggere eller mindst 20 borgere har kørt på elcyklerne.
  • Der skal have været mindst tre bookinger pr. uge.
  • Elcyklerne skal have kørt mindst 1000 km.

Hvordan er landsbyerne udvalgt

Region Midtjylland søgte frem til 3. februar landsbyer, der ville være med til at teste, om en delecykel i nogen sammenhænge kan være et alternativ til bilen, når man bor på landet. Og om det at deles om cykler samtidigt styrker fællesskabet i landsbyen.

Det har været muligt for landsbyerne af søge om en til to elcykler til deling i byen i et halvt år.

De mest aktive landsbyer har efter den halv-årige periode mulighed for at beholde cyklerne.