På billedet ses de to musikere fra Det Jyske Musikkonservatorium, en tidligere patient og afdelingssygeplejersken.

Musikken spreder glæde på intensivafdelingen. Her ses fra venstre konservatoriemusikeren Ninna Morsing, afdelingssygeplejerske Linette Thorn, tidligere patient Birgitte Bredsdorff og konservatoriemusiker Frederik Sandfeld. Foto: Tonny Foghmar

12.02.2020

Intensivafdeling Nord 2 på AUH er ikke som alle intensivafdelinger. Her bliver patienterne tilbudt levende musik, spillet af unge studerende på Det Jyske Musikkonservatorium. Patienterne er glade for de små, personlige koncerter - og indtil videre tyder det på, at musikken hjælper.

Ninna Morsing på 27 år, og Frederik Sandfeld på 25 år, er som studerende på Det Jyske Musikkonservatorium vant til at tage ud og spille koncerter. Men det foregår normalt i en koncertsal eller på at andet spillested.

For tiden medvirker de i projektet Levende musik på Intensiv – Meningsfulde øjeblikke, som lige nu er i gang på Aarhus Universitetshospital. Her er scenen patienternes enestuer på Intensivafdeling Nord 2 på Aarhus Universitetshospital. Og publikum er for det meste kun den ene patient. Plus nogle gange patientens pårørende.

Intensivafdelingen et sted for de patienter, som er alvorligt syge. Et sted hvor man har brug for ro. Men nogle gange kan musikken være med til at skabe denne ro, så det øger patienternes velvære, giver bedre søvn og reducerer stress.

Formålet med projektet er netop at undersøge den betydning, levende musik har for kritisk syge patienter på intensiv.

Elvis ja – Rasmus Seebach nej

Fredag op til vinterferien er anden gang, at de to studerende prøver at spille på afdelingen. Frederik Sandfeld har stemt guitaren, og Ninna Morsing er ved at have kørt vibrafonen i stilling. Først bliver de briefet af afdelingssygeplejerske Linette Thorn, som fortæller lidt om patienten, de skal ind til. Så beslutter de sig for, hvad de skal spille. Denne dag skal de først spille for en ældre kvinde.

- Vi kan både spille for unge og gamle med noget, som alle kender. Og så prøver vi at tilpasse det, når vi på briefingen hører mere om, hvem vi skal ind til. Vi har dog et katalog, som er rimelig begrænset, og vi tager ikke imod ønsker. For eksempel var der én, der gerne ville høre noget Rasmus Seebach sidste gang, og det havde vi lidt svært ved at indfri, griner de to musikere.

Valget falder på det klassiske Elvis Presley-nummer Can’t help falling in love with you. Herefter følger Sebastians Vårvise, og de slutter af med en klassiker fra højskolesangbogen - I skovens dybe stille ro. Et sæt består sædvanligvis af tre numre. Imens sænker roen sig på stuen. Både hos patienten, de pårørende og personalet.

Alle lader til at få noget ud af musikken. Ikke mindst musikerne selv.

- De helt markante forskelle fra at spille en normal koncert for flere mennesker er den her intime oplevelse med publikum. Det er 1:1, fordi patienterne ligger på enestuer. Der kan måske også være pårørende, men umiddelbart målretter man musikken til patienten. Det er helt vildt stærkt, siger Ninna Morsing.

Musikerne Frederik Sandfeld og Ninna Morsing fra Det Jyske Musikkonservatorium.

Ninna Morsing og Frederik Sandfeld nyder at spille musik for patienterne på intensivafdelingen. Foto: Tonny Foghmar.

Frederik Sandfeld stemmer i:

- Musik har altid været noget, jeg gjorde for min egen skyld. Jeg ville gerne udfolde mig kunstnerisk. Men ved at spille her giver man noget igen til de mennesker, der har brug for det. Fantastisk, at vi kan bruge vores håndværk, som vi har brugt mange år på at dygtiggøre os i, til at kunne skabe nogle øjeblikke, der giver mening for mennesker.

En af de patienter, Frederik Sandfeld og Ninna Morsing har spillet for, er Birgitte Bredsdorff. Læs hendes oplevelse af musikken på Intensiv her.

Patienter giver samtykke

Linette Thorn er specialeansvarlig sygeplejerske på Intensivafdeling Nord 2 med 15 års erfaring indenfor intensivspecialet. Hun har været med til at designe projektet, som altså samarbejder med Det Jyske Musikkonservatorium og har fået medfinansiering fra Sundhedsinnovationspuljen, der administreres af Regional Udvikling i Region Midtjylland.

- Vi startede med planlægningen i januar 2019, så det er faktisk et år siden. Vi har arbejdet os ind i det. Hvad er egentlig etisk forsvarligt, når man ligger på en intensivafdeling og er så kritisk syg? Patienterne skal selv kunne give mundtlig og skriftlig samtykke til det, og de skal være ved deres fulde bevidsthed, siger Linette Thorn.

I november 2019 var projektet så langt fremme, at de første konservatoriemusikere kunne spille. Siden da har der været 10 musiksessioner på intensivafdelingen.

- Målet for første del af vores projektperiode var at inkludere 10-12 patienter i den. Når vi er færdige med i dag, har vi spillet for 18 patienter siden november måned. Vi holder det lidt, som det passer ind. Det skal gå op i en højere enhed med, hvornår musikerne kan i forhold til deres studier og eksamener, siger Linette Thorn.

Flere steder i hospitalsverdenen er der evidens for positive virkninger af musik. For eksempel i opvågningsregi, indenfor demens, og indenfor børneområdet. Indtil nu har det bare ikke været prøvet af på en intensivafdeling af flere årsager.

- Der er sket en rivende udvikling inden for intensivområdet. For få år siden var vores patienter lagt i kunstig koma, hvor de fik sovemedicin. Så det var slet ikke relevant at lave sådan et projekt. Så har man jo fundet ud af gennem forskningsveje, at det er bedst for patienterne at være vågne. Det giver nogle helt nye muligheder for et projekt som det her, hvor vi har fokus på at skabe mening midt i meningsløshed.

Gode erfaringer = mere musik

Men virker levende musik på intensivafdelingen så positivt på patienterne? Noget tyder på det. Effekten bliver målt på to måder. Gennem sygeplejerskernes interviews med patienterne, og så en målbar kvantificeret del, hvor man måler på deres stressniveau før og efter. Blodtryk, puls og vejrtrækningsfrekvens.

- I vores interviews med patienterne har vi fået superpositive tilbagemeldinger. De oplever, at de bliver mere afslappede, mere rolige, og de får et afbræk fra den kritiske hverdag, de lever i. Intensiv er jo en højteknologisk afdeling med en hel masse lyde og støj. Musikken giver ligesom en ro med et empatisk element. Der kommer nogle musikere ind, som ikke vil andet end at give dem en positiv oplevelse, siger Linette Thorn.

- Hvad angår den målbare del, så har vi lige afsluttet første del af vores projektperiode og er ikke begyndt at analysere på data endnu. Men når jeg kigger på det foreløbigt, kan jeg se en klar tendens til, at vores patienter falder i stressniveau, puls og vejrtrækningsfrekvens. Og de har en lavere smertescore end de havde, inden musikken gik i gang.

- Indtil videre er det bare tendenser, men vi har fået så positive erfaringer allerede, at vi har valgt at fortsætte, så projektet fortsætter altså foreløbig frem til sommer.

Til den tid kan Linette Thorn sagtens forestille sig, at der har været 50 patienter gennem musiksessionerne.

DR var på besøg på Aarhus Universitetshospital for at producere et indslag om musik på Intensiv. Se indslaget her på DR's hjemmeside.