Tømrerelever fra UC Holstebro i gang på Slagteriet i Holstebro. Foto: Jesper Thomsen.

16.12.2024 

Tømrerelever fra Holstebro udfordres i kreativt bæredygtigt byggeri. EUD-elever i Herning har samtalekoncert om dannelse og diversitet på skoleskemaet. Det er blandt pilotforsøgene i Region Midtjylland, der på sigt skal få flere til at søge og gennemføre en erhvervsuddannelse.  

Flere skal have en erhvervsuddannelse, lyder den nationale ambition.  

Men på erhvervsskolerne oplever de udfordringer med manglende anerkendelse af deres uddannelser – og en forældet fortælling om, at håndværksfag er for dem, der ikke kan andet. 

Det er her, kulturen kommer ind i billedet. For fællesskaber og levende studiemiljøer kan fremme innovativ undervisning og øge trivslen. Derfor har Region Midtjylland iværksat pilotforsøg, hvor kulturinstitutioner sammen med erhvervsskoler tester samarbejdsprojekter, der kan styrke fortællingerne om erhvervsuddannelserne.  

- Kulturen har noget positivt at bidrage med ind i uddannelsessystemet i forhold til nye vinkler og måder at se verden på. Omvendt kan kulturlivet også blive inspireret af nye målgrupper hos erhvervsskolerne, og samtidig er kulturbranchen afhængig af folk, der kan noget håndværksfagligt. Så på papiret er det win-win, og nu tester vi, om det er den vej, som alle bør gå, siger Bent B. Graversen (V), formand for Udvalg for Regional udvikling, Region Midtjylland. 

To projekter i gang og et på vej

Netop nu er to pilotforsøg i gang i henholdsvis Herning og Holstebro, og planen er, at et samarbejde mellem Aarhus Tech og Institut for (X) i Aarhus følger i begyndelsen af 2025. 

Ét af pilotforsøgene er et samarbejde mellem kulturhuset Slagteriet og UC Holstebro. Her har tømrer- og malerelever arbejdet med at integrere genbrug af byggematerialer fra Slagteriet for at skabe funktionelle og kreative elementer med fokus på bæredygtighed og høj faglighed. Forløbet gentages i foråret 2025.  

- Jeg tror faktisk, det er umuligt at adskille kulturen og erhverv og håndværk. Alle de kompetencer, der er på spil, matcher hinanden. Tit er det lidt de samme studerende, der bliver budt indenfor hos kulturinstitutionerne. Jeg synes virkeligt, at erhvervsskolerne kan bidrage med noget andet og nyt, og vi kan give noget tilbage. Den samtale, eleverne har sammen, bliver pludseligt kreativ frem for teknisk, fortæller projektleder Ulla Armose fra Slagteriet.

Fokus på relationer i Herning

I Herning samarbejder Herningsholm Erhvervsskole med kulturhuset Huset No7 og spillestedet Fermaten. Her handler det om sociale relationer. 

Der har været tilbud om kreative kurser i de unges fritid og kulturelle arrangementer på skolen. Senest var der en dialogkoncert med skuespiller og forfatter Thure Lindhart og musiker Peter Bloch samt en julekoncert i murerhallerne med Patina, hvor også 1.g’erne fra Herningsholm Gymnasium længere nede ad vejen var inviteret med. 

- At gå på en erhvervsskole handler også om at være et menneske – og ikke kun om det at kunne noget fagligt. Derfor er det oplagt at kombinere vores verden med kulturen. Projekterne med Fermaten og Huset No7 har de unge selv været med til at arrangere, og det handler om relationer, dannelse og identitet, uden vi taler om det på den måde, siger Allan Kortnum, direktør på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.

Få og tilfældige samarbejder i dag

Inden Region Midtjylland satte forsøgene i gang, undersøgte regionen området. Undersøgelsen viste, at der kun er få eksempler på, at kulturinstitutioner og erhvervsskoler arbejder målrettet sammen. Ofte er det tilfældigt og båret af ildsjæle. 

- Vi håber, at forsøgene resulterer i blivende relationer mellem skoler og kulturinstitutioner, og så man mange steder i landet inspireres til at arbejde strategisk med det og ikke kun tilfældigt. Resultaterne skulle jo gerne vise, at det har en effekt på de unges trivsel - og på sigt også unges lyst til at gå på erhvervsuddannelserne, siger Bent B. Graversen (V). 

Region Midtjylland har foreløbig investeret 300.000 kroner i projekter, der skal bringe kulturinstitutioner og erhvervsskoler sammen. 

Se rapporten Samarbejde mellem kulturaktører og erhvervsskoler (pdf).

Læs mere om Region Midtjylland indsats med kultur og erhvervsuddannelserne.  

 

Fakta

  • Antallet der afslutter en erhvervsuddannelse i Region Midtjylland er faldet fra 9.567 i 2015 til 6.297 i 2024. 
  • Antallet der søger en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen er steget lidt (1,9 pct.) over de seneste 10 år. På landsplan er samme tal steget med 1,4 pct. 
  • I 2024 startede 20,9 pct. af EUD-eleverne i Region Midtjylland lige efter grundskolen. På landsplan er det tal 19,9 pct.  
    1. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. Klasse  
    2. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse  
    3. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt 
    4. Tilliden til og trivslen på erhvervsuddannelserne skal styrkes.