Siden lanceringen i 2021 har det databaserede målgruppeværktøj ’Sådan oplever danskerne’ hjulpet danske oplevelsesaktører med at arbejde målrettet med danskernes præferencer og adfærd. Nu videreudvikler Epinion, Dansk Industri, Top Attraktioner og Region Midtjylland værktøjet til version 3.0 med et internationalt perspektiv.

Version 3.0 af ’Sådan oplever danskerne’ udvides med viden om turister fra Danmarks nærmarkeder: Norge, Sverige og Nordtyskland. Formålet er at styrke danske oplevelsesaktørers muligheder for at forstå og engagere sig med de internationale besøgende.

I vores arbejde med ’Sådan oplever danskerne’ i Midtjysk Kulturakademi har det været tydeligt, at værktøjet kan gøre en mærkbar forskel for kulturinstitutioners udvikling og samspillet med gæsterne. Det er en effektiv og overskuelig måde at arbejde med målgrupper og segmentering - uanset om man er en lille eller stor institution.

Nye indsigter i internationale gæsters adfærd

Den nye version bygger videre på de eksisterende styrker ved værktøjet og tilpasses de specifikke behov på de internationale markeder.

Gennem en omfattende dataindsamling vil ’Sådan oplever danskerne 3.0’ give nye indsigter i internationale gæsters rejseadfærd, vigtigste drivere og barrierer i forhold til Danmark som destination.

Der er en stigende opmærksomhed på kulturturisme, og behovet for mere præcis viden om internationale målgrupper vokser. Version 3.0 vil derfor give oplevelsesaktører mulighed for at arbejde endnu mere målrettet med udvikling af tilbud, markedsføring og strategisk planlægning.

Om 'Sådan oplever danskerne'

Værktøjet 'Sådan oplever danskerne' kan hjælpe med at identificere, prioritere og forstå relevante – og ikke mindst irrelevante – segmenter for organisationer i turisme-, kultur- og oplevelseserhvervet. Målet er at klæde branchen på med ny viden i en international kontekst – for eksempel i spørgsmål om målgruppernes generelle rejseadfærd, vigtigste drivere og barrierer for Danmark som overordnet destination og udvalgte områder som specifikke destinationer.

Læs mere om målgruppeværktøjet på Midtjysk Kulturakademis hjemmeside.